Forstå den kommende leders
– personlige værdier
Lær at fjerne de værdier,
der bare fylder og ikke bringer værdi
Normstyrede
Platform
Autorative
Platform
Dialog
Platform
Meningsskaber
Platform
IPA Core – Values
Hovedformålet med IPA Værdianalyse er at løfte de indre værdier frem i lyset og reflektere over, om tiden er moden til at aflære de værdier, der er uhensigtsmæssige for det liv, der leves nu, og bevidstgøre sig selv i forhold til de pejlemærker, der skal hjælpe det enkelte menneske ind i fremtiden.
Flemming Olsen fortæller om Værdianalysen
Uddybelse af grundlaget for IPA Core – Values (Værdianalysen)
Værdiplatform # 1
Den Normstyrede Platform
At være styret af ydre normer. Fokus på integration – at tage udgangspunkt i de andre, at være en del af de andre, ikke at skille sig ud fra andre
Pligt & Tilpasning
- Det tilpassede og normstyrede menneske
- Tænker på at opnå andres accept og anerkendelse
- Grundfølelsen er pligt samt angst for at være anderledes og angst for det fremmede
- Relationen til andre bygger på tilpasning. Konformisten undertrykker konflikter, problemer og egne følelser
- Handler i forhold til de normer andre har sat op samt hvem, der er venner og hvem, der er fjender (Vi og de andre)
- Frygter at begå fejl og udtrykke forbudte følelser (Skam)
Pligt. Ikke fremhæve og eksponere sig selv, holde egne følelser indenbords, undgå konflikter og bide tingene i sig. At vide, hvad man må og ikke må, indordne sig. At være lydig og selvkontrolleret og ikke ligge andre til last. Acceptere det, der bliver dig givet og være beskeden og ydmyg
Tilpasning. At være pæn i andres øjne og leve op til andres forventninger. At være høflig og opføre sig pænt og ordentligt. At være dygtig, egnet og fri for fejl. At holde på formerne, Ikke skille sig ud og ikke træde ved siden af.
Værdiplatform # 2
Den Autorative Platform
At tage autoriteten til sig og definere sig selv som et ansvarstagende og selvstændigt menneske. Fokus på differentiering – at være forskellig fra de andre og tage udgangspunkt i sig selv
- Det voksne, modne og autoritative/ansvarstagende menneske
- Tænker på at leve op til de mål, standarder og idealer han/hun sætter op for sig selv
- Grundfølelsen er ansvarlighed og frihed
- Anerkender andres værdi og søger relationen for at opnå noget og/eller blive klogere på sig selv
- Handler i forhold til at gøre nytte og finde sandheden om sig selv, i sin forskellighed fra andre
- Frygter ikke at kunne leve op til egne standarder (Skyld)
Ansvar. Påtage sig ansvar for både sig selv og andre, leve op til egne mål og standarder, at være kompetent og mestre tilværelsen, forstå sig selv, sætte sig høje mål, stræbe efter personlige fremskridt, selvledelse, kaptajn på eget skib, vælge egne mål.
Nytte. Skaffe sig fordele, se egne muligheder, årvågen og snarrådig, udnytte enhver lejlighed, konkurrere med andre. Stræbe efter succes og blive den bedste på sit felt. Resultat- og nyttesøgende.
Værdiplatform # 3
Dialog Platform
At møde det andet menneske som det er og uden forbehold. Fokus på integration – at gå mennesker i møde og forbinde sig med hele menneskeheden
- Det humanistiske og relationsorienterede menneske
- Tænker sig selv som en del af menneskeheden – det fællesmenneskelige
- Grundfølelsen er nærhed, samhørighed og kontakt med noget, der er større end én selv
- Relationen til andre er meningsskabende i sig selv og bygger på dybde, fortrolighed og dialog
- Handler i forhold til at skabe balance og harmoni med sig selv og sine omgivelser
- Frygter ikke at kunne redde menneskeheden fra ondskab og ulykke
Indsigt. At møde medmennesket og finde det, der er fælles. At tro på kærligheden og kæmpe for lighed, respekt og tolerance. At have en dyb indsigt i både sig selv og den anden og lære gennem refleksion. At skabe dybe venskaber og moden kærlighed.
Omsorg. Forståelse og omsorg for den anden, at føle med og være opmærksom på den anden, at lytte, modtage og deltage. At være gavmild, godgørende og hjælpsom. At tro det bedste om andre mennesker.
Værdiplatform # 4
Meningsskaber Platformen
At være i kontakt med sig selv, sit eget væsen og sin egen historie, at være den man er og søge fuldbyrdelse og mening. Fokus på differentiering Og Integration, at tænke i helheder og sammenhænge
- Det helhedsorienterede og værdiorienterede menneske
- Tænker på egen og andres opnåelse af indsigt om sig selv og livsveje
- Grundfølelsen er, at der findes universelle sandheder og værdier. Alt er menneskeskabt
- I relationen er han/hun rådgiveren, livsstifinder og den, der uselvisk ønsker at andre skal vokse
- Handler i forhold til at være i kontakt med sig selv og sit indre liv
- Frygter ikke at kunne hjælpe mennesker og menneskeheden tilstrækkeligt, at kunne forsvare de store og universelle værdier
Universalitet. Etisk forpligtigelse og ansvar overfor de store og universelle værdier, retfærdighed, fred, det gode og det skønne. At finde ind til sit sande og autentiske jeg, den indre ligevægt og visdom, og hjælpe andre til at vokse. At se helheder og intuitivt at forstå de store sammenhænge.
Autenticitet. Den personlige perspektivering, din fortolkning afhænger af din egen position, alle må være, hvad de vil, alt er lige værdifuldt, individualisme, fordomsfrihed, gøre op med de gamle antagelser, finde sit unikke talent, finde sin egen vej. Hvem er jeg og hvor skal jeg hen?
Integration
At tage udgangspunkt i sig selv
Differentiering
At tage udgangspunkt i andre
Integration og Differentiering i IPA Værdianalyse
Et nøglebegreb for den personlige udvikling således som både Ken Wilber og Robert Kegan – og dermed også Cook-Greuter – ser det, er modsætningen imellem differentiering og integration.. At tage udgangspunkt i sig selv eller at tage udgangspunkt i de andre.
Ifølge Robert Kegan konstrueres verden igennem relationer. Mennesket er grundlæggende sine relationer, og udviklingens afgørende pendulbevægelse er bevægelsen imellem Integration – at være som de andre og Differentiering – at være sig selv. Disse to positioner hører sammen og kan ikke adskilles, og den personlige udvikling opstår i dynamikken imellem de to tilsyneladende modsætninger. De er den kraft der bringer os videre fra ét stadie, fra én position til den næste position. På vores vej igennem livet udvikler vi både selvet, dvs. vi skaber vores personlige identitet og selvopfattelse igennem dette at anskue verden indefra og ud, OG vi indgår i og udvikler relationer og lærer derved at anskue verden udefra og ind. En balanceret selverkendelse kræver begge anskuelser.
Pendulbevægelse i IPA Værdianalyse
Dette er den grundlæggende udviklingsmæssige pendulbevægelse. Og som vi skal se, vil denne pendulbevægelse være en central del af den mere konkrete model, der ligger bag udviklingen af Værdianalysen.
Således er en voksende forståelse af os selv i forhold til mennesker og mennesker i forhold til os selv, det helt centrale konfliktpunkt og den afgørende dynamo for vores udviklingsvej. Udvikling og modning som menneske indebærer altid en større bevidsthed og forståelse af relationen imellem mig og de andre. Modenhed er altså et spørgsmål om selvindsigt og selverkendelse indefra, men også et spørgsmål om at fordybe allerede eksisterende relationer, at føle større ansvarlighed overfor den anden, at vide, hvordan jeg virker ind på andre, i stigende grad at forstå andres måder at reagere på, at kunne gennemskue og gennemlyse stadig mere komplekse systemer, at kunne tænke i paradokser og polariteter, at kunne håndtere dilemmaer etc.