Farverne i IPA Analysen
Farver har altid optaget mennesker, lige fra de ældgamle astrologer, over de klassiske græske filosoffer og helt frem til vore dage. Der sker noget med os rent stemningsmæssigt, når vi ser en bestemt farve, og det er denne oplevelse og følelse, der i årtusinder har fascineret historiens største tænkere.
Grøn
Rød
Gul
Blå
Farverne i IPA universets betydning
BLÅ
RØD
GRØN
GUL
Farvernes kamp
I moderne tid har den klassiske konflikt imellem (natur)videnskabeliggørelse på den ene side og subjektiveringen af livet og eksistensen på den anden side, udmøntet sig i kontroversen imellem Newton og Goethe.
Newton beviste, at lys består af bølger og derfor kan beskrives i matematiske og objektive termer – modsat Goethe, der satte sig for, at finde farvernes indre natur. Han kom frem til, at farver opstår i mødet imellem lys og mørke, hvor blå og gul er de to grundpolariteter, grøn er sammenføringen af blå og gul medens den røde farve er en fortsat fortætning af den grønne. Farverne i IPA analysen folder vi ud senere.
Farver som begreber
Farver er altså i sig selv mere end blot bølger. De er i deres natur opstået som polariteter, synteser og sammenføringer, de samme begreber som vi kan anvende på livet og udviklingen. Farver har derfor deres egens substans – deres eget indre liv – som i vores oplevelse af dem afspejler en stemning, og derfor kan anvendes som et spejlbillede af os selv. Det Newtonske verdensbillede har derfor – hvad angår farver – taget en lille omvej i forhold til det mennesker altid har vidst. På samme måde som kvantefysikken (med bl.a. Niels Bohr som en markant fortaler) afviser den fuldstændige objektivitet og gør mennesket selv til en del af eksperimentet, indebærer Goethes position, at vi indgår i en form for symbiose med farverne. Når vi betragter dem bliver vi samtidig præget af dem i vores sind.
Vi ser også i dag forskere, som f.eks. den tyske psykolog Max Lüscher, fremkomme med teorier om sammenhængen imellem farvepræferencer og type/personlighed, der stemmer overens med det, som de gamle tænkere fandt frem til for mere end 2.000 år siden. Farver er altså ikke blot en matematisk formel, men et reelt sanset fænomen, der vækker følelser og skaber stemninger, og med Goethes ord er til stede inden i os som en del af vores sansning af omgivelserne. Farver har i sig selv en karakter, der vækker genklang i os og gør noget ved os.
Farver afspejler derfor reelt eksisterende psykologiske fænomener, og har på den baggrund indgået som en del af menneskets bestræbelser på at udvikle en temperamenternes og følelsernes typologi. Lad os nu prøve at skitsere denne typologi i forhold til de fire grundfarver. Vi taler om farver for personlighed.
Farverne i IPA universet
Opsamling om farvener i IPA Analysen
Når vi sammenligner denne tidernes farvetypologi med de farver vi har anvendt i IPA Analysen, er der en tydelig sammenhæng. Farverne i IPA analysen betyder noget.
Den blå farve omfatter METODEFAKTORERNE og er forbundet med tænkning, viden og rationalitet. Det er her vi skaber det faktuelle, faglige, og vidensmæssige grundlag for vore handlinger.
Den røde farve forbinder sig med RESULTATFAKTORENE, som er det aktive og kraftfulde, den måde hvorpå du retter dine viljestyrede handlinger udad mod omgivelserne for at nå de mål du har sat dig.
Den grønne farve omfatter RELATIONSFAKTORERNE, og er forbundet med omsorg, indlevelse og en åben og imødekommende adfærd. I det grønne rum søger vi venskab, harmoni og samhørighed.
Den gule farve omfatter de PERSONLIGE VÆKSTFAKTORER, som dækker de grænseløse muligheder, intuitionen og orienteringen imod forandring og personlig udvikling. Det er også konfliktens og ekspansionens farve, der hvor du afprøver dig selv og dine muligheder, overskrider grænser og træder ind i et nyt og ukendt land.
Steen Wæver Poulsen
CEO & Owner IPA Nordic
Kontakt IPA Nordic