MUS koncept fra IPA Nordic

En rammesættende dialog omkring medarbejderudvikling, der skaber struktur og tryghed for både medarbejder og leder

Kør mus når du vil
1 , 2, 3, 4 gange om året

Skaber en unik samtale til unikke medarbejdere

Mestring

Autonomi

Tilhør

Mening

MUS koncept

Alle medarbejdere har et ønske om udvikling. Skab det med et forskningsbaseret MUS koncept

Velkommen til IPA Nordics univers for gennemførelse af virksomhedens MUS-Samtaler. Konceptet er udviklet som en digital understøttelse og facilitering af MUS.

MUS er først og fremmest en dialog imellem leder og medarbejder, og samtalen bør derfor være domineret af anerkendende spørgsmål og en fokusering på opgaver, der er løst succesfuldt. MUS fokuser på det, der fungerer. MUS bør også tænkes ind i virksomhedens strategi og mål og de ledere, der gennemfører MUS-samtalerne bør derfor indtænke disse strategiske mål i MUS-samtalen.

Intelligent MUS

MUS samtalen bør være big data

Mus bør følges op af en evaluering af den effekt de gennemførte samtaler og aftaler har haft for hele virksomheden.

Endelig giver MUS-samtalerne vigtige data vedrørende f.eks. medarbejdertilfredshed og andre ”Big Data”, der bør anvendes som grundlag for analyser og handlinger af strategisk vigtighed for virksomheden. Alt dette er indbygget i det MUS-Koncept, som IPA Nordic har udviklet.

IPA analyse jobmatch culture

Modul 1: MESTRING

Mestring i MUS-samtaler handler om medarbejderens oplevelse af at have de nødvendige kompetencer, viden og ressourcer til at udføre sit job effektivt. Det dækker både den faglige og personlige udvikling i jobbet og spiller en central rolle i motivation og trivsel.

Når medarbejderen besvarer spørgsmål om mestring, vurderer vedkommende typisk:

  • Kompetencer og færdigheder – Har jeg den nødvendige viden og de nødvendige færdigheder til at løse mine opgaver?
  • Læring og udvikling – Har jeg mulighed for at lære og udvikle mig i mit job?
  • Selvtillid i opgaveløsning – Føler jeg mig sikker og kompetent i mit arbejde?
  • Støtte og ressourcer – Har jeg de nødvendige værktøjer, støtte og rammer for at lykkes?
  • Flow og arbejdsglæde – Oplever jeg en balance mellem udfordringer og mine evner, så jeg kan fordybe mig og præstere godt?

Modul 2: AUTONOMI

Autonomi i MUS-samtaler handler om medarbejderens oplevelse af frihed og selvbestemmelse i jobbet. Det refererer til, i hvilken grad medarbejderen har kontrol over sine arbejdsopgaver, beslutninger og måden, arbejdet udføres på. Autonomi er afgørende for engagement, motivation og trivsel, især når den balanceres med ansvar og forventninger.

Når medarbejderen vurderer sin autonomi, kan det dreje sig om:

  • Indflydelse på egne arbejdsopgaver – I hvilken grad kan jeg selv planlægge og prioritere mit arbejde?
  • Frihed i metodevalg – Har jeg mulighed for at vælge, hvordan jeg løser mine opgaver?
  • Beslutningskompetence – Kan jeg træffe beslutninger inden for mit ansvarsområde?
  • Fleksibilitet – Har jeg frihed til at tilpasse mit arbejde, fx i forhold til tid og sted?
  • Forholdet til ledelse – Oplever jeg tillid fra min leder, eller bliver jeg kontrolleret i detaljer?

Autonomi er en vigtig del af både selvledelse og ledelse af andre, som er centrale dimensioner i IPA Nordics HR- og LUS-koncept. Den rette balance mellem autonomi og støtte sikrer, at medarbejderen ikke føler sig hverken overladt til sig selv eller mikrostyret.

IPA analyse jobmatch culture
IPA analyse jobmatch culture

Modul 3: TILHØR

Tilhør i MUS-samtaler handler om medarbejderens oplevelse af at høre til i organisationen – både socialt og kulturelt. Det relaterer sig til, hvor stærkt medarbejderen føler sig forbundet med teamet, kollegerne og virksomhedens værdier. Tilhør er en afgørende faktor for engagement, trivsel og fastholdelse.

Når medarbejderen vurderer sin oplevelse af tilhør, kan det omfatte:

  • Sociale relationer – Oplever jeg, at jeg har gode relationer til mine kolleger og føler mig som en del af fællesskabet?
  • Støtte og samarbejde – Føler jeg mig støttet af mit team og leder i mit arbejde?
  • Kulturel tilpasning – Matcher virksomhedens værdier og kultur mine egne?
  • Identifikation med organisationen – Føler jeg, at mit arbejde bidrager til noget større, og at jeg er en vigtig del af organisationen?
  • Psykologisk tryghed – Tør jeg sige min mening og komme med input uden at frygte negative konsekvenser?

Tilhør spiller en vigtig rolle i selvledelse og ledelse af andre, fordi stærke sociale bånd og en følelse af fællesskab øger både samarbejdsevne og motivation. Det er også tæt forbundet med engagement og kan være en afgørende faktor i, hvorvidt en medarbejder trives og præsterer optimalt.

Modul 4: MENING

Mening i MUS-samtaler handler om medarbejderens oplevelse af, at arbejdet har en større betydning og bidrager til noget værdifuldt – både for dem selv, organisationen og samfundet. Det er en afgørende faktor for motivation, engagement og arbejdsglæde, da mennesker trives bedst, når de ser en dybere mening med deres indsats.

Når medarbejderen vurderer mening i sit arbejde, kan det omfatte:

  • Formål og impact – Forstår og oplever jeg, hvordan mit arbejde bidrager til organisationens mål og værdier?
  • Personlig værdi – Føler jeg, at mit arbejde stemmer overens med mine egne værdier og ambitioner?
  • Motivation og drivkraft – Er jeg motiveret af mit arbejde, fordi det giver mig en følelse af at gøre en forskel?
  • Anerkendelse og betydning – Føler jeg, at mit arbejde bliver værdsat og gør en reel forskel for kunder, kolleger eller samfundet?
  • Udvikling og læring – Ser jeg mit arbejde som en del af min personlige udvikling og noget, der bringer mig videre?

Mening er tæt forbundet med både autonomi, mestring og tilhør, da medarbejdere, der føler sig kompetente, har frihed til at påvirke deres arbejde og er en del af et fællesskab, ofte også vil opleve større mening. I IPA Nordics HR- og LUS-koncept er mening derfor en central faktor i både selvledelse og ledelse af andre, da meningsfuldt arbejde er en nøgle til langvarig motivation og engagement.

IPA analyse jobmatch culture

Eksemplet er fra Medarbejdertilfredshedsanalysen, hvor medarbejderen har svaret på 12 spørgsmål og givet en karakter fra 1-5. Den Intelligente MUS parer spørgsmålene med hovedtemaerne og lederen kan kommenterer / noterer i dialogruden. 

Eksemplet er fra Relation & Samarbejde, hvor medarbejderen har vurderet 4 områder med karakteret 1-5, samt mulighed for at skrive en kommentar.  

Bemærk, at lederen får en række spørgsmål til rådighed, som han med fordel kan stille for at skabe en stærk udviklingsdialog. 

Eksemplet er fra Intelligents Mus – Scorecard. 

Alle data samles på afdelings- og virksomhedsniveau.

Eksemplet er fra medarbejdertilfredshed – Scorecard. 

Alle data samles på afdelings- og virksomhedsniveau.

Kontakt IPA Nordic: